The SEO trends van 2021

Het jaar 2020 is bijna voorbij en de trendlijsten springen als paddenstoelen uit de grond. Dat is ook niet zo gek, want Google gaat de SEO-algoritmes weer eens op de schop nemen in 2021. Goed voorbereid starten in 2021? Maak jouw website vindbaar in de zoekmachines! Wij hebben de belangrijkste trends voor je op een rij gezet. 

 

Trend 1: Mobile first? We live in a mobile only world!

Waar we eerst zaten te computeren achter onze desktop, leven we nu in een tijdperk waarin we bijna alles via onze smartphone opzoeken. Moet jij ook weleens volledig inzoomen op je mobiel om iets te kunnen lezen? Het komt nog vaak genoeg voor dat websites niet ‘mobielvriendelijk’ zijn. In 2021 kan dit écht niet meer! Dit is namelijk niet alleen ontzettend irritant voor de websitegebruikers, ook zoekmachines pikken deze negatieve pagina-ervaring op. Wanneer zoekmachines van mening zijn dat (meerdere) gebruikers een slechte pagina-ervaring hebben, zakt je website lager in de zoekresultaten. Zelf checken? Bekijk of je afbeeldingen snel laden, goed zichtbaar zijn en of er geen knoppen wegvallen. 

 

Trend 2: Lokale zichtbaarheid

Zoals we al in de eerste trend hebben besproken, worden er steeds meer zoekopdrachten via een mobiel uitgevoerd. Doordat je telefoon op dat moment jouw exacte locatie weet, laat Google de lokale bedrijven zien die het beste aansluiten op jouw zoekopdracht. Ben jij in Rotterdam en zoek je naar het woord ‘marketeer’? Dan zal Google jou marketingbureaus uit Rotterdam tonen. Lokale SEO is dé toekomst! 

 

Trend 3: Kwaliteit boven kwantiteit 

Langere SEO-artikelen? De gedachte bij velen is dat, als je maar vaak genoeg schiet, je vanzelf wel een keer scoort. Waar je vroeger inderdaad je website kon overladen met korte pagina’s om te scoren op zoekwoorden, kun je Google nu echt niet meer om de tuin leiden. Zorg er dus voor dat je écht kwaliteit aanbiedt. De lengte van de tekst zegt namelijk niets over de kwaliteit of vindbaarheid. Het is voornamelijk belangrijk dat je echt iets te vertellen hebt en dat de content makkelijk te lezen is. Vermijd overbodige herhalingen en oersaaie, informatie-loze artikelen! 

 

Trend 4: Fake news, fake facts en fake statements 

We hebben meer dan ooit behoefte aan betrouwbare informatie. Tegenwoordig is er veel onjuiste informatie op het web te vinden. Om te voorkomen dat fake news én complottheorieën de boventoon gaan voeren, willen Google, Bing en andere zoekmachines dit aanpakken door te filteren op betrouwbaarheid van informatie. Stel, je hebt een website met alleen maar schattige kattenfilmpjes, dan komt er weinig betrouwbaarheid aan te pas. Maar wanneer je een bedrijf in de medische of financiële sector hebt, is betrouwbaarheid een must. Deze bedrijven kunnen de EAT-score op peil houden door in te zetten op de betrouwbaarheid van hun website. 

 

Trend 5: website snelheid

Snel, sneller, snelst. Snelheid ís en zál altijd een ding blijven. Meer dan enkele seconden wachten? Daar hebben maar weinig mensen geduld voor. Mensen verwachten in een korte tijd resultaat te zien. Als een website snel laadt, is de kans groter dat bezoekers langer op je website blijven scrollen. Bij een langzame website haken niet alleen gebruikers af, maar ook Google is dan not amused! Voorkom ‘straffen’ van Google - welke van invloed zijn op je posities - en optimaliseer de laadsnelheid van je pagina. Zo verlies je geen klanten en houd je Google te vriend! 

 

We dare you to try! Hulp nodig bij het toepassen van deze tips? Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag met je mee! 

 

The Dare Company | Oostzeedijk 90, 3063 BG Rotterdam | 010 522 33 32 | info@thedarecompany.com | www.thedarecompany.com

 

 

Uit de editie van

december 2020

Winter