Nobile 1942, een droom wordt werkelijkheid
ROME 1942.
Het was in Italië in 1942 aan de vooravond van de oorlog, dat Umberto Nobile besloot om zijn droom waar te maken om in Rome zijn parfumerie te openen. Het waren moeilijke tijden waardoor het niet gemakkelijk was om parfums uit het buitenland te betrekken. Umberto, die altijd al met glorieuze parfumhuizen werkte, wilde zijn passie volgen om zelf parfums te ontwikkelen. Op inspirerende wijze was Umberto Nobile bezig met het ontwikkelen van zijn eigen parfums, met het cultiveren van de traditie, zijn Italiaanse vakmanschap van parfumeur demonstrerend. Altijd op zoek naar de beste kwaliteit. Hij had echter geen directe opvolger en langzamerhand verdwenen zijn parfums.
EEN MOOIE HERINNERING IN GENUA.
Het nieuwe millennium schudt neef Massimo Nobile wakker, want bij het doorbladeren van de oude familiearchieven en de zwart-wit foto’s uit de 40’er jaren komt zijn herinnering terug aan zijn gepassioneerde oom Umberto in Rome. Massimo raakt in vervoering bij de herinnering aan een mooie tijd, omgeven door de mooiste producten en de bijzondere geuren. Dit kan en mag niet verloren gaan! Massimo pakt de draad op en brengt samen met zijn vrouw Stefania het merk NOBILE opnieuw tot leven. Als resultaat van zijn eerste persoonlijke ervaring met de geuren van zijn oom stelt hij een mannelijke geur samen. Een geur, die doet denken aan die van zijn oom Umberto. Hij vindt dat de tijd rijp is om zijn oom te eren, die in een moeilijke tijd een aantal fantastische parfums ontwikkelde. Hij weet, dat een nieuwe generatie gebruikers op zoek is naar kwaliteit en traditie. En dat die uitgekeken zijn op de synthetische oppervlakkige geurtjes, maar zuivere natuurlijke ingrediënten verwachten met een eigen karakter. Een parfum dat gemaakt wordt door vakmensen, die in staat zijn om op artisanale wijze een fantastisch product te maken. De eerste geur die zij maken, krijgt de naam ‘Ponte Vecchio’ naar de beroemde brug in Florence. Het is een parfum, dat de mannelijke geest doet ontwaken. Zoals voor Umberto Nobile, die geleefd heeft met de moed zijn eigen ideeën te volgen, doortastend, maar serieus en met respect voor het product en zijn gebruikers. Een nieuwe geur komt tot leven, een geur die frisheid meebrengt, met een waarachtige herinnering aan plaatsen en mensen met een verhaal.
PARFUMEUR U.NOBILE WORDT NOBILE 1942.
Massimo Nobile start zijn nieuwe bedrijf net buiten Genua en noemt het NOBILE 1942 , een referentie naar het jaar waarin zijn oom Umberto zijn eerste eigen parfum maakte. Hij besluit ook in lijn met de traditie van zijn oom zijn geuren te vernoemen naar belangrijke of bijzondere plaatsen, opera’s of gebeurtenissen in Italië. Alle NOBILE 1942 geuren die zij ontwikkelen, bevatten natuurlijke oliën en essences, verkregen door de onderdompeling en het weken van de bestanddelen, de filtering en het distilleren. Dit productieproces neemt veel tijd in beslag, maar het geduld wordt beloond met geuren met een verhoogd aroma, die hun volle waarde vasthouden. Dat geduld zien we ook terug in de eindfase van het productieproces, dat nodig is om de speciale essences te produceren, namelijk op het fust.
PARFUM OP HET FUST.
Als alle ingrediënten zijn samengevoegd, blijft deze mix voor de periode van een maand rusten in roestvrijstalen fusten. Om vervolgens door Massimo beoordeeld en goedgekeurd te worden als een geur, die gebotteld kan worden. Dit proces en het gebruik van natuurlijke en zuivere ingrediënten geeft het parfum een uniek karakter, namelijk zijn aanpassingsvermogen. Het verandert met de gemoedstoestand en het temperament van het moment. Dit is een unieke en onvergetelijke ervaring. Alle NOBILE 1942 producten worden met veel zorg, toewijding en vakmanschap gebotteld, gelabeld en verpakt om de originele waarde te waarborgen. Het merk heeft een aantal bijzondere exclusieve parfums waarbij er enkele ook verkrijgbaar zijn in een zeer luxe handgemaakte versie. Wat is het geval. Massimo Nobile kreeg vraag naar een luxe cadeau voor bijzondere gelegenheden. Daarvoor ging hij te rade bij een aantal artisans in de buurt van Genua. Hij zocht een glasblazer, die een mooie mondgeblazen fles kon maken en een zilversmid, die in staat was om de fles fraai te decoreren. Daarnaast moest het natuurlijk exclusief verpakt worden. Een mooie doos bekleed met klassiek geweven zijden damast zou de fles die extra allure geven als de ontvanger dit fraaie cadeau zou krijgen en uitpakken.
EEN BIJZONDERE SAMENWERKING.
In het stadje Altare sprak hij met BORMIOLI (Vetri artistici de Altare, Savona), bekend om zijn mondgeblazen glaswerk. Dit bedrijfje bestaat al sinds de 13de eeuw en het is nog steeds in handen van dezelfde familie. Het is wel zo, dat alleen een zoon van de familie de leiding van het bedrijf mocht overnemen, inmiddels al de 12de generatie. In overleg werd een ballonvormige fles ontworpen met een lange hals. Het was de bedoeling om die te voorzien van een mooi zilveren of gouden ornamentje. Daarvoor ging hij naar Giampaolo Rizzo van de firma GIERRE (La Filigrana di Campo Ligure, Genova) . Ook dit is een oud en traditioneel bedrijf, dat vanaf de 20ste eeuw zilver- en gouddraad maakt en waarvan de vakmensen de mooiste juwelen maken. Zij ontwierpen enkele ringen, die om de hals van de fles zouden kunnen komen. Toen het eerste prototype van de fles voorzien van de zilveren versiering klaar was, waren Massimo en zijn vrouw zeer enthousiast. Het ontwerp zal voor iedere fles anders zal zijn. Nu nog een fraaie doos en Massimo Nobile zou een waar collectors item aan zijn assortiment kunnen toevoegen. In Fubine (Alessandria) kwam hij terecht bij POZZI CERRINA (Asstuci artigianali), een specialist in handgemaakte verpakkingen voor onder andere juwelen. Die ontwierpen een exclusieve ronde doos, die ze wilden bekleden met damast en waar de fraaie fles strak in zou passen. In Lorscia (Genova) zit FIGLI di De MARTINI (Damaschi e Sete di Lorscia ), een zeer oude weverij die gespecialiseerd is in handgeweven zijden damast. Zij werken nog steeds met de twintig weefgetouwen uit de 15de eeuw en gebruiken driehonderd spoelen. Daardoor zijn ze in staat om zeer fijn gedecoreerde damast te weven. Het weven van 15.000 draden kost twintig dagen. Er werden verschillende motieven en kleurencombinaties voorgesteld. Voor iedere doos zal er een ander patroon en kleur zijn, dus worden er geen series gemaakt die hetzelfde zijn. Toen de verpakking klaar was, paste de fles perfect in de doos zonder te kunnen schuiven. Het exclusieve cadeau was klaar en is vanaf de introductie een waar collectors item geworden. Gezien al het handwerk van de verschillende artiesten, een fles gevuld met 120ml. extract parfum van NOBILE 1942, realiseren de kopers zich dat dit de hoge aanschafprijs rechtvaardigt. Vooral rond de feestdagen en bij speciale gelegenheden worden deze exclusieve parfums veel verkocht, met geuren zoals: Ponte Vecchio, Casta Diva, Amber, Anonimo Veneziano, Patchouli en Chypre 1942. Stuk voor stuk exclusieve Italiaanse geuren waar de gebruiker zich onderscheidt van de massa. Maar dat geldt natuurlijk ook voor de normale verpakkingen, die zowel in Nederland en in België veel gevraagd zijn. Zie voor verkoopadressen :
www.thesentcompany.com, Voor België selecteer: Stores, dan Nobile en vul in 500Km bij distance.
Uit de editie van
januari 2018
Winter