Brabantia

Brabantia

Mooi, Plezierig en Duurzaam

 

“Mensen besteden gemiddeld zeven jaar van hun leven aan het huishouden. Met Brabantia proberen we dat leven en de klusjes net wat mooier, plezieriger en duurzamer te maken.”

 

Wij mochten kennis maken met het prachtige net geopende, groene, designcenter van Brabantia en waren onder de indruk. Het skelet van het grote, duurzame hoofdkantoor is gemaakt van hout, heeft naast zonnepanelen een vegetatiedak wat goed isoleert en in de zomer koelte geeft. Het ruime, moderne pand staat boordevol met groene planten, zelfs wanden vol, heeft gerecyclede vloerbedekking en heerlijk zittende, duurzame stoelen. Ook rondom het pand is alles groen. Mark Voncken, Chief Marketing & Innovation Officer: “Naast dat ons nieuwe pand duurzaam is, vinden de werknemers het plezieriger om hier te werken. Het is allemaal glas en transparant. Je ziet elkaar en kan elkaar gemakkelijk ontmoeten, met name voor creativiteit is dat heel belangrijk.”

 

In 1919 produceerde overgrootvader Van Elderen zijn eerste melkbussen en kannen in het plaatsje Aalst. En de rest van dit Brabantse familiebedrijf is ‘history’, met alweer de vierde generatie aan het roer. Al meer dan honderd jaar heeft het dutch design van Brabantia een plek in de huishoudens van miljoenen mensen wereldwijd. “We zijn begonnen in Nederland en inmiddels worden onze Brabantia producten in meer dan negentig landen wereldwijd verkocht. We bieden  alles voor in de keuken, de badkamer, alles wat met wassen te maken heeft: wassen, drogen, strijken en alles voor je afval. En we kunnen nog heel veel innoveren en we zien veel kansen voor de toekomst. We blijven met onze klanten in gesprek gaan over wat beter kan en waar zij behoefte aan hebben.

 

Duurzaamheid

“Brabantia heeft drie kernwaarden: mooi, plezierig en duurzaam en dat proberen we in alles uit te stralen. Wij willen het leven van de consument ook net dat kleine beetje mooier, duurzamer en plezieriger te maken. Duurzaam is echt een intrinsiek onderdeel van hoe we werken en wat we doen. Het is ons doel om in 2035 100% circulair te zijn. Een voorbeeld daarvan is de StepUp Bin, de afvalbak gemaakt van 91% gerecycleerd huishoudelijk afval en deze is voor 99% recycleerbaar. En dat proberen we stap voor stap voor ons hele assortiment te doen. Zoals het niet samensmelten van bepaalde materialen, zodat het later makkelijker te scheiden is. Maar ook het geven van tips aan de consument hoe ze duurzamer kunnen zijn. Zoals het scheiden van afval en het buiten drogen van de was, met wasrekken of droogmolens. Dat is goed voor je wasgoed, het milieu en je portemonnee. We laten het ook zien in onze campagnes op onze website, via influencers en op de winkelvloer. Het zit in ons denken; duurzaamheid komt terug in onze producten, onze campagnes en ons nieuwe gebouw. Omdat Brabantia een familiebedrijf is, denken we ook veel bewuster na over de toekomst. Om het bedrijf over te brengen naar de toekomstige generatie, dus ook hoe je kijkt naar huishoudelijke klussen en hoe het mooier, leuker en duurzamer te maken. Het zit gewoon in ons dna.”

 

Innovatie

Twee keer per jaar brengt Brabantia nieuwe collecties uit. Zoals de nieuwste pedaalemmers, prullenbakken, broodtrommels en voorraadbussen in harmonieus Soft Beige, fris Dreamy Blue, warm Mineral Cosy Brown en knallend Mineral Powerful Blue. Maar ook je badkamer geef je een make-over met de luxe MindSet Collectie, poederige metalen badkameraccessoires in de kleuren Mineral Fresh White en Mineral Infinite Grey. En wat dacht je van de limited edition bloesem-roze droogmolen die het  buiten drogen niet alleen makkelijk, maar ook mooier maakt. “Vaak ontstaat een nieuwe collectie met een heel abstract idee, dat we in een aantal jaar tot wasdom brengen. We kijken daarnaast ook naar de toekomstontwikkelingen en trends en maken op basis daarvan plannen voor meerdere jaren.”

 

“Door veel met consumenten te praten en door consumentonderzoek weten we heel goed wat trends zijn, waar behoefte aan is en waar we consumenten mee kunnen helpen. Denk aan de StepUp Bin, waardoor afval beter gescheiden kan worden. Die afvalbak moet er goed uitzien, praktisch zijn in gebruik en duurzaam zijn. De Linn collectie is daar ook een mooi voorbeeld van. We komen soms ook bij mensen thuis. Daar zagen we dat ze droogrekken in hun woon-of slaapkamer hadden staan of kleding over een stoel hadden hangen. Daarvoor hebben we een handig en mooi kledingrek ontworpen met wasmanden en -boxen. Je kan het gebruiken als kledingrek maar ook om je was te drogen en/of te luchten in verschillende ruimtes in je huis.” Brabantia producten zijn duurzaam, handig en goed gemaakt, gewoon cadeautjes voor jezelf of voor een ander.

 

Brabantia

www.brabantia.com

 

Uit de editie van

juli 2022

Zomer