Borek - Liefde voor het buitenleven

Borek - Liefde voor het buitenleven

Liefde voor het buitenleven. Als je aan het heerlijke buitenleven denkt, denk je aan Borek. Het familiebedrijf dat al 44 jaar het mooiste, luxe buitenmeubilair maakt zoals parasols, kussens, stoelen, ligbedden, banken en tafels. Samen met hun twee andere merken Max & Luuk en Yoi wordt de geweldige collectie van Nederlandse bodem steeds groter. 


De bevlogen eigenaar, Frank Bogaers, vertelt dat toen de coronacrisis een jaar geleden begon, hij net als iedereen schrok. “Want we waren net Yoi, ons nieuwste merk, op de markt aan het zetten. De landen om ons heen gingen op slot, België, Duitsland. De projectenmarkt, naast onze consumententak doen we best veel met hotels, restaurants en dat viel allemaal weg. Dus toen dachten we wel even, waar gaat dit naar toe? Toen zag je het na twee, drie weken omslaan, met name in de consumententak. Vanwege het mooie weer en dat mensen thuis moesten blijven, zag je een enorme stijging in de vraag naar met name buitenmeubelen. De meubels van onze drie merken komen voornamelijk uit het verre oosten. Daar is wel even wat stagnatie geweest, maar dat viel uiteindelijk allemaal wel mee. De kussens worden in Nederland gemaakt. De druk nam wel iets toe, maar dat is een luxe probleem, zeg ik altijd. Uiteindelijk hebben we een fantastisch jaar gehad. Dat is op zich wel bijzonder, kan niet anders zeggen.” 

 

Yoi powered by Borek

Sinds september 2019 is Yoi, met Japanse invloeden, aan de collectie van Borek toegevoegd. Yoi betekent in het Japans ‘goed’ en bevindt zich in het middensegment. 

“Ons nieuwe merk heeft het ook fantastisch gedaan. We hebben het selectief op de markt gezet. We hebben op dit moment 20 winkels, die dealer zijn in Nederland. En dat mogen er best 30 zijn, maar niet veel meer. Dan merk je ook dat je geen last hebt van de prijzenslag, dat willen we niet, gewoon mooie prijzen in een goed segment. We willen ook niet met die kortingen aan de slag. Gewoon dat de klant een mooi assortiment heeft, wat zich aan goede prijzen houdt. Dat is iets wat afgelopen jaar goed gewerkt heeft. We hebben een keer met Pieter van de Hoogenband gesproken. Hij heeft 7 medailles gewonnen, waarvan 3 gouden. Pieter is succes gaan oogsten toen hij het zwemmen als teamsport is gaan benaderen. En slim trainen in plaats van hard trainen. Ik wil daarmee zeggen dat het middensegment veel concurrentie heeft en ze allemaal hetzelfde verkopen. Dat willen wij niet en hebben gekozen voor selectieve, goede dealers. Ook gaan wij niet met de prijzenslag mee en dit blijkt goed aan te slaan”. 

 

“Onze nieuwe collectie is enorm goed ontvangen. Het is natuurlijk altijd een risico zo’n nieuwe collectie en een nieuwe ontwerper in een bepaald prijssegment en het moet maar goed ontvangen worden. Bovendien moeten klanten deze collectie in leuke winkels kunnen kopen, waar je het gevoel hebt dat je ook de aandacht krijgt en dat is ook heel goed uitgepakt. Dit is ook weer de knipoog naar Borek toe. Want Borek vinden klanten misschien wel heel mooi, maar ze hebben een ander budget voor tuinmeubelen. Maar wij laten wel zien via Yoi powered by Borek dat het uit onze koker komt. Mooi om te zien hoe het heeft uitgepakt, het afgelopen jaar”. 

 

Borek

Vroeger ging de familie Bogaers altijd naar Italië op vakantie, maar eerst langs de fabrieken om parasols te bekijken. Frank was dus al jong bij Borek betrokken, dat door zijn vader in 1977 werd gestart met het importeren van parasols uit Italië, Scandinavië en Zuid-Duitsland. Daarnaast zijn ze ook twintig jaar importeur voor Gloster geweest, teak houten buitenmeubelen. Het Borek team had altijd al goede ideeën hoe hun eigen meubels eruit moesten komen te zien en de fabriek in het buitenland gaf aan dat ze het konden maken. Hun textiel wordt in Nederland gemaakt. Vroeger verkochten ze alleen aan tuincentra, maar toen ze hun eigen meubels erbij hadden, kon Frank zijn visie verder uitwerken. Uitbreiden, een eigen merk creëren en aan meer  exterieuradviseurs leveren. Eigen collecties ontwikkelen en samenwerken met ontwerpers als Remy Meijers, Marcel Wolterink, Erik Kusters en Bertram Beerbaum. “Ontwerpers zijn van nature heel creatief, maar wij kijken bijvoorbeeld ook naar het zitcomfort en uiteindelijk komt daar een gezamenlijk ontwerp en collectie uit.”

 

Borek (Bogaers & ReKreatie) is het hoogste segment buitenmeubilair en parasols, wat aan retail wordt verkocht. Daarnaast voert het team ook wereldwijde projecten uit, zoals het inrichten van hotels en restaurants. We hebben een prachtige pilotstore in Oisterwijk, waar wij onze showroom voor  de retail hebben”, maar ook particulieren en stylisten ontvangen. Frank vindt het leuk om te zien dat consumenten, samen met een stylist of architect, de weg naar Borek weten te vinden. Want hij merkt dat het aantal showrooms dat op hun niveau kan inrichten en consumenten ontvangen, eerder af- dan toeneemt. 

 

Max & Luuk

“Dit is een merk genoemd naar onze jongens, Max is 19 en Luuk is 15, om maar in de familie te blijven. Zeven jaar geleden hebben we Max & Luuk tijdens de beurs in Parijs gepresenteerd, met het doel om een leuk merk onder Borek te positioneren. Veel mensen vinden Borek harstikke mooi, maar hebben een ander budget voor hun buitenmeubelen. Het heeft zijn eigen stijl en fans en je kan natuurlijk ook heel goed combineren. Bijvoorbeeld hotels willen een mooie lounge hebben, maar ook 100 stoelen. Dan kan Borek soms te exclusief zijn en kan je het combineren met Max & Luuk. 

Dit merk zit eerder in het hoog dan middensegment. Wel duidelijk onder Borek, maar diep in mijn hart zit het wel hoger dan ik eigenlijk verwacht had. Maar aan de andere kant, zeg ik eerlijk, dat kwaliteit wel nummer één bij ons is en dan de prijs”. 

“Het merk krijgt ook steeds meer fans en het leuke is dat deze lijn ook heel goed te combineren is met Borek en Yoi. En dat zien wij nu ook, je kan Max & Luuk combineren met het hoogste segment of iets naar beneden, het kan twee kanten op”. Gaan je zoons ook het familiebedrijf in? “Ik ben nu 52 en ben er op mijn 19e als het ware ingerold (na de HAVO en MEAO is Frank bij Borek gekomen. Hij wilde naar de HEAO, maar zijn vader had hem op dat moment nodig). “Ze moeten zichzelf eerst ontwikkelen en kijken wat en welke richting ze leuk vinden. Mocht er later interesse zijn, zal dat altijd kunnen. Maar ze moeten het wel willen en kunnen. De deur staat altijd open”. 

 

Buitenmeubilair

Drie jaar geleden hebben ze Next bij Van der Donk in Gorinchem geopend. Ook een familiebedrijf, alleen al zo’n 100 jaar oud, waar ze binnenmeubelen verkopen zoals Minotti, Flexform en andere topmerken. Op de eerste verdieping vind je daar een pilotstore, met 1200 m2 buitenmeubelen, waaronder Borek, Max & Luuk en Yoi. Het is een goed verkooppunt tussen Breda en Rotterdam. “Ik geloof heel erg in ‘van binnen naar buiten en van buiten naar binnen’. Als mensen hun huis van binnen mooi inrichten, willen ze die lijn naar buiten ook doortrekken. En dat is wat wij steeds meer zien, mooie interieurwinkels die ook buitenmeubilair verkopen.” 

Daarnaast hebben ze nog een showroom voor stylisten, architecten en winkels in het ETC in Culemborg, gericht op B2B. “Deze hebben we samen met Sunshield, het bedrijf van mijn broer in flexibele lamellen/zonwering, een verlengstuk van onze showroom, waar ook Dekton inmiddels bij aangesloten is. Mijn zus Inge werkt al sinds 1998 voor Borek en is  verantwoordelijk voor de marketing, website, sociale media en facturatie voor onze pilot-stores”. 

Deze anekdote over de parasols van Moët & Chandon blijft een echte Borek klassieker. “Hun verkoopdirecteur kwam een keer naar me toe en vertelde dat ze elk jaar 100 parasols uit het Verre Oosten kopen en hun goede klanten deze parasols krijgen. Alleen na drie maanden zijn die dingen kapot, zien er niet meer uit en de klanten gaan er slecht mee om. Ik heb gezegd: weet je wat je doet? Koop die parasols bij ons, ze zijn drie keer zo duur, maar wij plaatsen door middel van een servicecontract de parasols in het voorjaar en in het najaar halen we ze op. We reinigen ze, kijken ze na en het leuke en duurzame hiervan is dat we al het vierde jaar ingaan met dezelfde parasols. Dit noemen wij ontzorgen”. 

 

Trends 2021

Voor de pandemie haalde Frank zijn inspiratie uit Parijs, de stad waar hij gek op is. Een  paar uur rijden en je komt in een heel andere wereld. “Naar het buitenland reizen zit er nu niet in, we doen alles via Zoom meetings, alles op afstand. Gelukkig waren we al best ver met de nieuwe collecties. We werken altijd een jaar, anderhalf jaar vooruit. Dus op zich liep dat allemaal al. Alleen was niet alles af en hebben we besloten, vanwege ‘alles op afstand’ de nieuwe lanceringen over twee jaar te verdelen. Dus een gedeelte nu en in september. Dat is op zich niet erg, want je moet de markt ook niet overspoelen en er soms wat meer tijd voor nemen”. Dit jaar zie je meer rondere, ovale vormen in de tafels met afgeronde poten en bladen. En meer lichtere kleuren. Wij zijn altijd sterk in de antraciet kleuren, maar doen ook steeds meer met zand en de taupe tinten, warme kleuren. De consumenten willen naar wat lichtere materialen toe. Dat heeft ook met de klimaatsverandering te maken. De afgelopen jaren worden de zomers ook steeds mooier. En een Nederlander wil van nature, zodra het maar kan, naar buiten. En als de seizoenen langer worden en het klimaat wat mooier; mensen houden van het buitenleven. Je buitenmeubelen zijn een verlengstuk van je woonhuis, zeggen wij altijd. Serres, veranda’s zodra het maar even kan, willen we naar buiten”. 

 

“Borek was dertien jaar geleden de eerste met ropes, touwen, vlechtwerk. En dat wordt dan door collega’s overgenomen, maar mensen merken wel het verschil in kwaliteit, zo  lopen wij altijd wel vooruit”. De kracht van zijn team is, dat ze sterk zijn in het creëren  ‘families’. Ze ontwikkelen niet alleen een nieuwe stoel, maar ook de bijpassende tafel en banken. Dit mag best van verschillende materialen zijn, maar wel in één stijl. Frank is  enthousiast over de mooie bladen uit Spanje van dekton. “Een fantastisch materiaal van glas, mineralen en kwarts. Krasvast, je kan er gewoon sleutels op gooien en er trekt niets in, dus met name ook voor de horeca. Het is ook makkelijk schoon te maken en verkleurt niet. We zijn weer veel bezig met mooie restaurants en hotels in Nederland, maar ook in Spanje en Portugal. Wat ik leuk vind is dat we alles met het team zelf doen. Ik loop ook mee te sjouwen. De betrokkenheid is heel erg belangrijk en daar lopen wij niet voor weg. Het is altijd leuk om klanten mee te helpen. We geven ook verkooptrainingen en leveren de order zelf uit en helpen mee met inrichten. We doen het samen. En wat mij betreft, mag de beurs in Keulen wel weer in januari 2022 doorgaan. Maar ik weet het ook niet”. 

 

Nidum

Frank sluit het gesprek af met een leuk nieuwtje: “In het verleden had Jan des Bouvrie naast een Arsenaal in Naarden er ook één in Grave. Dat werd geen succes, want het pand heeft heel lang leeg gestaan. Keijser & Co, sterk in binnenmeubelen, heeft dat pand gekocht en zijn het helemaal aan het verbouwen. Een heel gaaf pand, met meerdere bedrijven, een restaurant en zelfs een boutique hotel. Wij gaan het gedeelte buiten presenteren met outdoor furniture. In mei gaat Nidum, House of Inspiration, in Grave open”. 

 

Borek | Max & Luuk | Yoi 
Bedrijfsweg 7, Oisterwijk
www.borek.eu
www.maxluuk.com
www.yoi-furniture.com



Uit de editie van

oktober 2021

Herfst