The Dare Company: Design Trends 2021

Het is normaal dat trends zich ontwikkelen als een reactie op gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Zo ook de designtrends van 2021, welke perfect inspelen op de veranderingen in de samenleving en de maatschappij. The Dare Company is dé thuisbasis van vele creatieve designers en zij hebben de leukste trend voor je in kaart gebracht!

 

Inclusieve poppetjes

Met de Black Lives Matter-beweging in ons geheugen zien we een trend ontstaan van meer inclusiviteit. Veel bedrijven proberen zich tegenwoordig te onderscheiden van hun concurrenten door meer diversiteit uit te stralen, zowel in hun branding als binnen hun bedrijfscultuur. En laten we eerlijk zijn: dit had veel eerder mogen gebeuren! Zo zien we dat het gebruik van stockfoto’s van mensen met een andere afkomst in 2021 alweer achterhaald is, en illustraties van gekleurde poppetjes hun intrede doen. Van papierwit tot nachtzwart en van chocoladebruin tot bleekbeige, elke etniciteit krijg tegenwoordig een plekje binnen de vormgeving van verschillende organisaties. De corona-app van de Rijksoverheid heeft zelfs blauwe poppetjes: de overtreffende trap van exclusiviteit! 

 

Natuur geïnspireerde designs

Een goed gedocumenteerde bijwerking van de huidige pandemie is de dorst naar natuur en een gezonde levenssituatie. En behalve de vraag naar meer diversiteit, zijn ogen ook steeds meer gericht op de klimaatverandering. Naast dat sommige millenniums zijn doorgeslagen met het kopen van planten zien wij ook in de designwereld de trend van ‘dorst naar natuur’ opkomen. Organische, zachtere en natuurlijke designtrends zien we langzaam terugkeren in de toptrends, door een toename in het gebruik van natuur geïnspireerde motieven – bladeren, bomen, bloemen en kleuren. Deze rustige, mooie en duurzame ontwerpen laten je in 2021 herinneren wat je mist als je gedwongen wordt om thuis te blijven. Het idee om natuur na te bootsen is hot; natuurlijk licht, aarde kleuren, zachtere tinten, natuurlijke gradiënten en kleurschema’s. De essentiële eigenschappen van de natuur zijn geschikt voor alle ontwerpen. Het is een zegen voor ontwerpers dat deze designtrend iets is wat mensen in 2021 willen terugzien. 

 

Zachte kleuren (muted colors) 

Over thuis blijven gesproken: sinds de corona pandemie zijn we nauwelijks meer in staat om lichamelijk af te spreken met onze omgeving, en wordt er digitaal steeds meer ontmoet. Waar we - in begin 2020 - nog rondrende van hot-naar-her (om te voldoen aan de verantwoordelijkheden van ons drukke leven), zagen we deze snelle levensstijl terug in designs door het gebruik van felle, verzadigde en rijke kleuren. Eén jaar later schakelen we over naar de zachtere (lees: gedempte) kleuren (grijs, dof en/of onverzadigd). Begrijpelijk, nu iedereen gedwongen zijn rust heeft moeten nemen. Aangezien de gemiddelde schermtijd het afgelopen jaar enorm is toegenomen, hebben we ook geleerd dat bepaalde kleuren veel comfortabeler zijn om naar te kijken. Vandaar dat deze muted kleuren in 2021 trending zijn. Dat betekent subtiele en eenvoudige ontwerpen met veel coole en natuurlijke kleuren. Hoewel gedurfde en levendige kleuren niet zullen verdwijnen zal er dus meer aandacht zijn voor zachte kleuren. Deze kleuren zijn indicatief voor het algehele klimaat. Nogmaals, gezien de chaos en onrust die 2020 kenmerkte, is 2021 het gevolg van een beetje downtime. Naast het feit dat muted kleuren op veel manieren geruststellend zijn, lenen ze zich bijvoorbeeld ook goed voor een natuurlijker gevoel (zie trend 2). 

 

Simpele data visualiseren

Sometimes less is more, en zo ook voor het visualiseren (lees: weergeven) van data. We leven in een data tijdperk. Vrijwel overal waar we komen, zijn er feiten, cijfers en statistieken die in een of andere context worden weergegeven. Denk maar aan alle corona-grafieken van het RIVM die je het afgelopen jaar voorbij hebt zien komen. Maar hoe zorg je ervoor dat dit voor de lezer makkelijk te verwerken en tegelijkertijd zinvol is? Eenvoudige datavisualisaties zullen een belangrijke designtrend zijn voor 2021. Het is bij datavisualisatie essentieel dat zowel grafieken als afbeeldingen cijfers opsplitsen om ze beter leesbaar te maken. Waarop ook gelet moet worden is het voorkomen van een informatie-overload (ook wel een dataoverkill genoemd). Door middel van simpele grafieken kunnen organisaties hun punt duidelijk maken door het grafisch aantrekkelijk te maken voor het oog. En door ook bij het visualiseren van je data gebruik te maken van zachte kleuren (trend 3), zullen de resultaten veel duidelijker zijn dan anders. 

 

Heb je hulp nodig bij het toepassen van deze trends binnen jouw organisatie, product of dienst? Neem dan contact met ons op. We kijken graag met je mee!

The Dare Company | Oostzeedijk 90, Rotterdam | 010 522 3332 | www.thedarecompany.com 

 

 

Uit de editie van

maart 2021

Lente