Prestige Cosmetics Benelux

Prestige Cosmetics Benelux

Dreams do come true. Als je de enthousiaste Petra Jeanty van der Spek spreekt, word je meteen heel nieuwsgierig naar de drie mooie, niche merken die zij sinds vorig jaar, als distributeur van “Prestige Cosmetics Benelux” voert.

Petra werkte sinds 2014 als accountmanager voor het dochterbedrijf IPD van de Perris Group uit Monaco. Haar taak was om deze drie merken in de Benelux op de kaart te zetten en dat heeft ze met veel plezier en succes gedaan. Daarvoor was ze mede-eigenaar van een re-integratiebedrijf en heeft daarna een eigen kledingzaak gehad, maar de beautywereld bleef altijd trekken. “Ik heb wel altijd iets met de beautybranche gehad. Ik heb o.a. voor Christian Dior en La Praire gewerkt en in een Chanel Salon, had er altijd al wel affiniteit mee en ben ook schoonheidsspecialiste. Dus het was voor mij een logische stap om weer binnen deze branche te gaan werken”. Omdat ze haar droom om weer voor zichzelf te beginnen niet uit haar hoofd kon zetten, trok ze bijna een jaar geleden de stoute schoenen aan in een gesprek met Gian Luca Perris. “Ik zei, ik heb dit nu zes jaar gedaan, vind de merken nog steeds fantastisch, maar het wordt tijd om verder te kijken. Ik zou graag zelf distributeur willen worden, zou dat tot de mogelijkheden behoren?”

 
Lang verhaal kort, in september 2020 was haar eigen bedrijf, Prestige Cosmetics Benelux, met toestemming en medewerking van de Perris Group, een feit en is zij de bevlogen distributeur van het Zwitserse skincare merk Perris Swiss Laboratory, de mooie geuren van Perris Monte Carlo en van het historische Franse Parfumhuis Houbigant Paris. Een eigen bedrijf geeft haar ook de vrijheid om andere merken toe te voegen aan haar assortiment. Zo kwam Petra in contact met het Italiaanse trendy Selftan- en Suncare merk That’ So en heeft ze als agent haar portfolio met dit merk uitgebreid. “Mooie vegan en huidvriendelijke (ook dermatologisch geteste) producten, die heel aangenaam en breed toegankelijk zijn en er ook heel hip uitzien”.

We wilden natuurlijk meer weten over ‘haar’ merken, waar ze zo enthousiast over is. De Perris Group gevestigd in Monaco is in 1981 opgericht door Michele Perris vanuit zijn passie voor huidverzorging en geuren. Het is een familiebedrijf dat wereldwijd in meer dan 37 landen opereert en daarnaast nog eens zaken doen met 60 landen. Petra beheert een luxe portefeuille met onder andere deze drie merken.

 
Perris Swiss Laboratory

Het skincare merk richt zich op alle huidtypen en specifiek op de gevoelige, kwetsbare huid. De Zwitserse fabriek met laboratorium (Micro Sphere) waar de Perris Group mede-eigenaar van is hanteert een specifieke farmaceutische technologie die wordt gebruikt bij de vervaardiging van de hoogwaardige skincare producten. Alle producten bevatten minimaal 95% natuurlijke ingrediënten en zijn vrij van parabenen, siliconen, minerale oliën en synthetische geur- en kleurstoffen. De producten zijn allen vegan en vallen onder de categorie Cosmeceuticals en Clean Beauty. De producten geven een direct resultaat. De parel van Perris Swiss Laboratory is de Skin Fitness peeling, een product voor dagelijks gebruik. Er zijn vier soorten, één voor elk huidtype. De peelings werken liftend, verstevigend, rimpel verminderend en zorgen onmiddellijk voor een stralende huid en een gezonde glow.

Perris Monte Carlo Fragrances

Dit niche parfummerk bestaat sinds 2011 en heeft inmiddels vier verschillende collecties: Gold, Black, Grasse en Italy. Bij elke geur wordt gebruik gemaakt van de meest edele grondstoffen. De parfums bevatten hoge parfumconcentraties en zijn ook goed te ‘layeren’. Leuk om te weten is dat het goudkleurige logo uit vier 4 P’s bestaat, een P voor elke telg van de familie. Eén van die telgen, Gian Luca Perris (Petra’s voormalig leidinggevende in Monaco), is de creative director en onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de Perris Monte Carlo parfumcollectie.

Gold collection

De vier geuren uit de Gold collection hebben allen een goudkleurige verpakking. Ze zijn speciaal ontwikkeld op verzoek van een sjeik uit Saoedi-Arabië. Hij vroeg zijn vriend Gian Luca Perris een aantal geuren te ontwikkelen met ingrediënten die zo kenmerkend zijn voor zijn land: musk, amber, patchoeli en oud.

Black collection

De Black collection bestaat uit negen geuren. Deze zijn vernoemd naar bijzondere plaatsen waar Gian Luca is geweest tijdens zijn reizen. De Black Collection bevat van alle collecties de meest uitgebreide geurcomposities.
 

Grasse collection

De Grasse collection kemerkt zich door de eenvoud en puurheid aan ingrediënten, zoals lavendel, jasmijn, meiroos en mimosa. De collectie is een eerbetoon aan de regio’s van Grasse. De Franse parfumeur Jean-Claude Ellena, bekend van parfums als First van Cleef & Arpels en Terre d’Hermès van Hermès, ontwikkelde samen met Gian Luca deze collectie.

Italy collection

Deze collectie (fris en fruitachtig) bestaat ook uit vier verschillende parfums, is volledig gewijd aan de citrus en is ontwikkeld als eerbetoon aan de zogeheten ‘citrusfamilie’. De in Capua wonende familie wist sinds 1880 als eerste essentiële oliën uit citrus te extraheren. De geur Arancia di Sicilia, met als hoofdingrediënt bloedsinaasappel, won in 2019 de prijs voor ‘beste artistieke parfum in het niche segment’, door de Accademia del Profumo in Italië.
 

House of Houbigant Paris

De geschiedenis van dit niche parfummerk leest als een sprookje. In het House of Houbigant hebben sinds eeuwen hun parfumeurs baanbrekende ontdekkingen gedaan in de formulering van parfums die voor altijd een revolutie teweeg hebben gebracht in de manier waarop parfums zijn opgebouwd. Het is niet overdreven om te zeggen dat zonder het House of Houbigant de parfumerie niet zou bestaan. Het begon allemaal met een mand met bloemen. Op een dag in 1775 in Parijs hing een jonge man, Jean-Francois Houbigant, een handgeschilderd bord van een mand met bloemen boven zijn winkeltje in de rue du Faubourg Saint-Honoré. Vanaf het begin vonden zijn geuren de weg naar het koningshuis en de adel. Houbigant leerde de vrouwen aan het hof van Versailles hoe zich te parfumeren. Toen Marie-Antoinette in 1793 door guillotine werd geëxecuteerd, droeg ze 3 flesjes Houbigant-parfum in haar corsage om haar kracht te geven. En de geuren reisden zelfs in de campagnekist van Napoleon mee. Ook wijlen Lady Diana, Princess of Wales, was een absolute fan van Houbigant Paris. Haar favoriete geur was Quelques Fleurs L’Original, een super vrouwelijk en sophisticated parfum, welke zij droeg tijdens haar huwelijksdag.

Al op jonge leeftijd gefascineerd door de wereld van parfums, begint Michele Perris te werken met enkele van de meest prestigieuze bedrijven in de geur- en cosmetische industrie. Zo ontmoet hij in 1973 de laatste telg van de familie Houbigant waar hij als adviseur werkzaam is. Door de jarenlange samenwerking ontstaat er een vriendschap tussen de twee mannen, dus wanneer Michele in 1981 zijn bedrijf lanceert, distribueert hij ook het merk Houbigant Paris. Jaren later moet de eigenaar van Houbigant om gezondheidsredenen de merken verkopen en sindsdien heeft de familie Perris er een erezaak van gemaakt om de historische merken ooit weer samen te brengen onder eigen paraplu. Sinds 2005 slaagden ze erin om de naam Houbigant voor de geur- en cosmeticamarkt te krijgen. Vanaf dat moment hebben zij deze weer op de kaart gezet met alle respect en prestige dat het merk verdient.

Tot slot vroegen we Petra naar haar favorieten. “Mijn favoriet van de skincare is ons star product: de peeling en daarnaast het mask serum. Van Perris Monte Carlo is Santal du Pacifique mijn ‘signature’ parfum. Een beetje poederachtig maar tevens warm en houtachtig met o.a. santal (santalhout) en cederhout. Maar ook de nieuwste geur Vanille de Tahiti, een hele zachte vanillebloem, dus niet de geur die je in de keuken vindt, is zo’n mooie en heerlijke geur. Van Houbigant is het echt Quelques fleurs Jardin Secret, fris en bloemachtig. En tot slot van de Collection Privée, Mon Boudoir, een oriëntaalse geur, met o.a. amber, jasmijn, rozen, musk en patchoeli. Maar het betekent niet dat ik de overige parfums minder mooi of minder lekker vind”.

Prestige Cosmetics Benelux
Petra Jeanty van der Spek
06-12790686

 

 

 

Uit de editie van

maart 2021

Lente