Liefde voor buitenmeubilair

Liefde voor buitenmeubilair

De bevlogen Frank Bogaers vertelt dat ze vroeger altijd naar Italië op vakantie gingen, maar eerst naar de fabrieken om parasols te bekijken, dus hij was al jong bij het bedrijf betrokken. Zijn vader startte in 1977 Borek, het importeren van parasols uit Italië,  Scandinavië en Zuid-Duitsland. In 1988, op zijn 19e is Frank na de HAVO en MEAO afgerond te hebben,  bij het bedrijf gekomen. Hij wilde naar de HEAO, maar zijn vader had hem op dat moment nodig.

Borek
Naast de parasols zijn ze ook twintig jaar importeur voor Gloster geweest, teak houten tuinmeubelen. Daarna is Borek hun eigen meubels gaan ontwikkelen. Het team had altijd al goede ideeën hoe deze eruit moesten komen te zien en de fabriek in het buitenland gaf aan dat ze het konden maken. Hun textiel wordt in Nederland gemaakt. Vroeger verkochten ze voornamelijk aan tuincentra, (toen er waren er nauwelijks tuinmeubel speciaal zaken) maar toen ze hun eigen meubels erbij hadden, kon Frank zijn visie verder uitwerken. Uitbreiden, een eigen merk creëren en aan een dealer netwerk bouwen. Ze zijn eigen collecties gaan ontwikkelen en daarnaast met ontwerpers als Remy Meijers, Marcel Wolterink, Erik Kuster en Bertram Beerbaum gaan samenwerken. “Ontwerpers zijn van nature heel creatief, maar wij kijken bijvoorbeeld ook naar het zitcomfort. We gaan samen een hapje eten, bespreken de ideeën en uiteindelijk komt daar een gezamenlijk ontwerp en collectie uit.”

Bogarden
Borek (Bogaers & ReKreatie) is het hoogste segment buitenmeubilair en parasols, wat aan retail wordt verkocht. Daarnaast voert het team ook steeds meer wereldwijde projecten uit, zoals het inrichten van hotels en restaurants. “Bogarden (Bogaers Garden) is onze pilotstore in Oisterwijk voor particulieren en stylisten en zit in het zelfde pand als waar wij onze showroom voor retail hebben”. Frank vindt het leuk om te zien dat consumenten, samen met een stylist of architect, de weg naar Bogarden weten te vinden. Want hij merkt dat het aantal winkels dat op hun niveau kan inrichten en consumenten ontvangen, eerder af- dan toeneemt. Dus klanten willen hiervoor best wel een stukje rijden.

Max & Luuk
“Dit is een merk genoemd naar onze jongens, Max is 18 en Luuk is 14, om maar in de familie te blijven. Zeven jaar geleden hebben we Max & Luuk tijdens de beurs Maison & Objet in Parijs gepresenteerd, met het doel om een leuk merk onder Borek te positioneren. Veel mensen vinden Borek harstikke mooi, maar hebben een ander budget voor hun tuinmeubelen. Het heeft zijn eigen stijl en fans en je kan natuurlijk ook heel goed combineren. Bijvoorbeeld hotels willen een mooie lounge hebben, maar ook 100 stoelen. Dan kan Borek soms te duur zijn en kan je het combineren met Max & Luuk.Dit merk zit eerder in het hoog dan midden segment. Wel duidelijk onder Borek, maar diep in mijn hart zit het wel hoger dan ik eigenlijk gewild had. Maar aan de andere kant, zeg ik eerlijk, dat kwaliteit wel nummer één bij ons is en dan de prijs”.

Yoi
Vandaar dat Borek sinds afgelopen september Yoi, met Japanse invloeden, heeft toegevoegd. Yoi betekent in het Japans ‘goed’ en bevindt zich wel in het midden segment. “We hebben een aantal keren met Pieter van de Hoogenband gesproken. Hij heeft 7 medailles gewonnen, waarvan 3 gouden. Pieter is succes gaan oogsten toen hij het zwemmen (individuele sport) als teamsport is gaan benaderen. En slim trainen in plaats van hard trainen. Ik wil daarmee zeggen dat het midden segment veel concurrentie heeft en ze allemaal hetzelfde verkopen. Dat willen wij niet en hebben gekozen voor selectieve, goede dealers. Ook gaan wij niet met de prijzenslag mee en dit blijkt goed aan te slaan. We hebben onlangs een nieuwe showroom met pilotstore in Oisterwijk geopend voor retail, projecten en particulieren”.

Duurzaam
“Als klap op de vuurpijl zijn we twee jaar geleden begonnen met Next Outdoor bij Van der Donk interieur in Gorinchem”. Dit is een familiebedrijf van 100 jaar oud, waar ze binnenmeubelen verkopen zoals Minotti, Flexvorm en andere topmerken. “Op de eerste verdieping hebben wij een dealership Next Outdoor gecreëerd. Daar staan 1200 m2 buitenmeubelen, waaronder Borek en Max & Luuk. Het is een goed verkooppunt tussen Breda en Rotterdam. Ik geloof heel erg in ‘van binnen naar buiten en van buiten naar binnen’. Als mensen hun huis van binnen mooi inrichten, willen ze die lijn naar buiten ook doortrekken. En dat is wat wij steeds meer zien, mooie interieurwinkels die ook buitenmeubilair verkopen.”

Daarnaast hebben ze nog een showroom in het ETC in Culemborg, gericht op B2B. “Deze hebben we samen met Sunshield, het lamellenbedrijf van mijn broer, een verlengstuk van onze showroom”.

Frank heeft ook nog een leuke anekdote over de parasols van Moët & Chandon. “Hun verkoopdirecteur kwam een keer naar me toe en vertelde dat ze elk jaar 100 parasols uit het Verre Oosten kopen en hun goede klanten deze parasols krijgen. Alleen na drie maanden zijn die dingen kapot, zien er niet meer uit en de klanten gaan er slecht mee om. Ik heb gezegd: weet je wat je doet? Koop die parasols bij ons, ze zijn drie keer zo duur, maar wij plaatsen door middel van een servicecontract de parasols in het voorjaar en in het najaar halen we ze op. We reinigen ze, kijken ze na en het leuke en duurzame hiervan is dat we al het vierde jaar ingaan met dezelfde parasols. Dit noemen wij ontzorgen”.

We doen het samen
Frank is gek op Parijs en haalt daar ook zijn inspiratie vandaan. Het is een paar uur rijden en je komt in een heel andere wereld. “Ik kijk eigenlijk nauwelijks naar collega’s met alle respect, het is veel breder; landen, reizen, hotels, restaurants, de mensen, de kleding. In Parijs had je bijvoorbeeld low dining, dan zit je gewoon relaxter. En 12 jaar geleden waren wij de eerste met ropes, touwen, vlechtwerk. En dat wordt dan door collega ’s overgenomen, maar mensen merken wel het verschil in kwaliteit. En zo lopen wij altijd wel vooruit”. De kracht van het team is, dat ze sterk zijn in het creëren  ‘families’. Ze ontwikkelen niet alleen een nieuwe stoel, maar ook de bijpassende tafel en banken. Dit mag best van verschillende materialen zijn, maar wel in één stijl.

De trend voor 2020 zijn wat meer organische, rondere vormen en meer structuur in het textiel. En (teak)hout, bijvoorbeeld een verweerde, stoere tafel, het mag best leven.We hebben nieuwe kleuren dekton bladen uit Spanje. Deze zijn krasvast, er kunnen geen vlekken intrekken, het verkleurd niet en is dus ook heel goed voor de horeca.

Frank sluit het gesprek af: “Wat ik leuk vind, is als we aan hotels, restaurants leveren we alles met het team zelf doen. Ik loop dan ook mee te sjouwen. De betrokkenheid is heel erg belangrijk en daar lopen wij niet voor weg. Het is altijd leuk om klanten mee te helpen. We geven ook verkooptrainingen en leveren de order zelf uit en helpen mee met inrichten. Of we laten één van onze ontwerpers bij de klanten een boek signeren. We hebben onlangs weer de beurs IMM in Keulen gehad. Deze duurt zeven dagen, ons logistieke team bouwt zelf op en ons verkoopteam is er ook alle negen dagen bij, wat een enorme betrokkenheid creëert. We doen het samen”.

Borek  / Max & Luuk/ Yoi / Bogarden / Next
Bedrijfsweg 7, Oisterwijk
www.borek.eu
www.maxluuk.com
www.yoi-furniture.com
www.bogarden.nl
www.next-outdoor.nl 

Uit de editie van

maart 2020

Lente