Every Parfum Has It’s Own Story

Every Parfum Has It’s Own Story

Waarschijnlijk heb je in onze vorige editie al gelezen dat je bij Lianne Tio Luxury kan genieten van de kosteloze Parfum Experience. Wij waren uitgenodigd voor een wel hele speciale experience. Tijdens zijn eerste bezoek aan Rotterdam maakten we namelijk kennis met de wereldberoemde en bevlogen meesterparfumeur achter de bijzondere en heerlijk ruikende Roja Parfums, Roja Dove himself! En echt, wij hingen aan zijn lippen.

 

Roger Dove, geboren in Londen op 25 september 1956 (“don’t believe everything you read on wikipedia”), wist al jong dat hij het pad van ‘geur’ moest bewandelen. Voor zijn 21e verjaardag bracht hij een bezoek aan de Guerlain Boutique in Parijs. Werkte daarna 20 jaar voor Guerlain en werd in 1981 zelfs ‘global ambassador’. In 2004 opende Roja Dove Haute Parfumerie op de zesde etage van Harrods, waar nu nog steeds de meest exclusieve geurenworden verkocht. Door vele vragen van klanten lanceerde Roger in 2011 zijn eerste geur van Roja Parfums uit. Inmiddels bestaat de niche collectie uit maar liefst 55 geuren, wordt in 50 landen verkocht bij 240 verkooppunten. Hij heeft onder meer geuren gecreëerd voor Downing Street, het Kremlin, Rolls Royce, Great Britain, Vetiver voor zijn partner en Haute Luxe, zijn favoriete geur met echt goud voor zichzelf.

 

A Goodnight Kiss

De inspirerende Roger vertelt dat toen hij zes, zeven jaar oud was zijn moeder hem een kus bracht toen hij in bed lag, voordat ze naar een cocktailparty ging. Ze droeg een goudkleurige jurk en het licht scheen vanachter haar. Ze kreeg een soort van aura om haar heen, zijn ‘gewone’ moeder leek opeens op een engel, zoals je in boeken ziet. Hij herinnert zich de geur van haar gezichtspoeder en haar parfum toen ze hem die kus gaf. Dat was de eerste keer dat hij zich realiseerde “the connection between a person, a parfum and a moment in time”. Hij raakte gefascineerd; dit was de minuut die het pad van zijn leven bepaalde en waaruit later ‘A Goodnight Kiss’ een heerlijke, poederige geur, ontstond.

Daarna glipte hij vaak zijn moeders slaapkamer binnen om haar parfums te ruiken. Soms deed hij een beetje op de bovenkant van zijn hand (net boven zijn duim) en dat doet hij nu nog steeds. Want als je een  parfum ruikt, neemt het je mee op een geweldige reis “just like you release a genie from the bottle”. Maar Roger waarschuwt, laat je niet verleiden door alle marketing en beloften van merken. Want je ruikt niet met je neus, maar met een bepaald deel van je hersenen waar ook je emotie wordt gevormd. Daarom doet Roja Parfums niet veel aan marketing, maar is wereldberoemd geworden door mond-tot-mond reclame.

 

Nieuwe geur

Het proces van een nieuwe geur begint met een idee, waarvan Roger een ruwe schets maakt welke materialen bij het idee passen. Hij gebruikt voor 60-80% natuurlijke ingrediënten in zijn geuren, die vele malen meer kosten dan goud. Hij hangt geurblaadjes gedrenkt in kostbare oliën aan een carousel en laat deze draaien, zodat een bepaalde geur vrijkomt. Zo kan hij heel simpel bepaalde ingrediënten vervangen, vermeerderen, verminderen of verwijderen voor de juiste balans. De ingrediënten zijn te kostbaar om meteen te mixen met alcohol, want als je dan een fout maakt, kan je het weggooien. “I need to be quit sure in my mind before I start mixing the process, it is a balancing act and an act of patience”. Al zijn geuren met sprekende namen (die Roger samen met zijn partner Pieter bedenkt, het liefst met een kop thee in de tuin) in de mooiste flessen met gouden belettering en Swarovski kristallen doppen, hebben een bepaald verhaal. De geuen met een lila dop, zijn favoriete kleur, zijn gebaseerd op persoonlijke gebeurtenissen in het leven van Roger.

 

Roja News

Roja Parfums lanceerde kort geleden Oceanea exclusief voor Selfridges. Een geur waarvan een percentage van elke verkochte fles naar ‘Clean Oceans’ gaat. Het is een kleine geste, maar als ieder bedrijf dit zou doen… Voor Kerst heeft hij vijf nieuwe versies  voor de man in de kleurrijke flessen van Vetiver, Danger, Elysium, Enigma en Scandal uitgebracht, die je natuurlijk ook bij de bijzondere conceptstoreLianne Tio Luxury kan ruiken en kopen. En Roger werkt aan een project voor de sultan in Oman, the Royal Opera House. In 2020 regeert de sultan 50 jaar, bestaat het operahuis 10 jaar en ze hebben hem gevraagd om daarvoor een geur te creëren. En of dat niet genoeg is, lanceert Roja parfums volgend jaar ook nieuwe geuren voor mannen en vrouwen en een ‘Peony’ kaars.

 

Tips van Roger

1. Als je een geur gaat kopen, ga dan alleen. Een geur is persoonlijk, moet bij je passen en je moet je niet laten beïnvloeden door bijv. een vriendin.

2. Neem je tijd, een geur wordt deel van jou, je soul. “Scents are like love affairs, take your time”. En de geur bepaalt ook welke boodschap je wilt uitstralen.

3. Neem telkens 2 geurblaadjes met een geur in je hand en kies. Dan blijft sowieso de geur over die bij jou past. “Discover and spend the night together” en beslis dan. Een geur is als een nieuwe liefde “sleep with it” dan weet je of deze bij je past.

Spray altijd vanaf een afstand zodat een groot deel van de alcohol verdampt voordat het je huid raakt. Breng de geur aan op de zijkant van je nek (van je oor tot je sleutelbeen), je ruikt het zodra je je hoofd beweegt en nooit op je hals, want alcohol droogt je huid uit en veroorzaakt rimpels. Of op je polsen, bij je knie of enkel, maar nooit achter je oor (daar zit te veel talg en vervormt de geur). Bewaar je geur op een droge, koele, donkere plaats, nooit in (zon)licht maximaal één jaar tot 18 maanden “just enjoy it till it’s empty” want afhankelijk van de ingrediënten, gaat het daarna oxideren.

“Bij Lianne Tio Luxury weten ze alles over mijn Roja Parfums, dus ga snel langs en ontdek samen met het deskundige team jouw geur”.

 

Lianne Tio Luxury | Weena-Zuid 142 - 144, Rotterdam | 010 404 9602 | www.liannetioluxury.com

 

www.rojaparfums.com 

 

 

Uit de editie van

november 2019

Winter