Emotiemanagers

Emotiemanagers

Baljon makelaars bestaat bijna 50 jaar. Een goed moment om een nieuwe weg in te slaan. De naam mag dan veranderd zijn, de hoogwaardige, persoonlijke service is uiteraard hetzelfde gebleven.

Nieuwe weg
Karel Glazener, directeur, vertelt dat de dubbele naam Baljon & Mora de vernieuwing in de weg stond, omdat deze naam geassocieerd werd met de notarissen en advocaten van weleer. Ze merkten dat de drempel in sommige gevallen te hoog was en om als makelaarskantoor toekomstbestendig te zijn, moesten ze innoveren. “We zijn eerst overgestapt naar een model waar ik heel erg in geloof en wat je in de makelaardij weinig ziet, een bedrijf met meerdere aandeelhouders. Alle makelaars met een groot netwerk, die hun eigen werk genereren, met voldoende ervaring en de juiste papieren, hebben de kans gekregen om aandelen te kopen. Waarbij Baljon een soort van maatschapsvorm heeft gekregen. En we merkten meteen dat dit heel goed werkt. Daarnaast hebben we onze naam aangepast, we stonden in de volksmond eigenlijk al zo bekend, naar Baljon Makelaars”.

Jules Deelder
Het begon allemaal met het huis van Jules Deelder. Hij had acht makelaars uitgenodigd om zijn huis te laten verkopen. Karel was nummer acht, dus de aandacht was weg en Jules zat een jointje te roken en zijn dochter voerde het woord. Het klassieke herenhuis was volledig uitgeleefd en er zat een enorm gat in het plafond, vanwege een lekkage boven zijn bureau. “Jules gaf aan dat ze dat nog wel dicht zouden laten smeren, maar dat zou als een ‘vlag op een modderschuit’ zijn en niet veel zin hebben. Het leek mij juist leuk om het huis van Jules zo rauw te presenteren als het daadwerkelijk was. Ik heb hem toen voorgesteld dat wij alle marketingkosten voor onze rekening zouden nemen en dat wij in ruil daarvoor de zwart-wit foto’s van  Jules en het huis mochten gebruiken voor verschillende doeleinden”. De foto, met het gat in het plafond, werd zelfs opgepikt door internationale fashion-en lifestyle blogs en het huis werd met een mooi resultaat verkocht. In dit kader heeft Baljon sinds eind vorig jaar nog meer op marketing ingezet met meer social media, een nieuwe huisstijl en website als gevolg. De website is meer gericht op lifestyle met journals over verschillende onderwerpen en leuke hotspots per buurt om (nieuwe) huiseigenaren in een wijk te inspireren op het gebied van vrijetijdsbesteding. Daarnaast wordt bij ieder te koop staand huis het bijzondere belicht, met net wat andere foto’s, om zo de emotie van een huis waarheidsgetrouw te laten zien. En dat blijkt een onderscheidend schot in de huizenmarkt te zijn, want vorig jaar hadden ze een omzetstijging van 25%. “Mensen denken dat wij alleen vraag en aanbod bij elkaar brengen, maar dat is maar een klein deel van wat we doen, eigenlijk zijn we emotiemanagers en moeten we ervoor zorgen dat partijen in harmonie tot een transactie komen”.

Baljon Makelaars
Straatweg 233, Rotterdam
T 010 422 3000
www.baljonmakelaars.nl

Uit de editie van

maart 2020

Lente