Soxs

    SoxsSoxsSoxsSoxsSoxs

‘Hoe een Hollandse meid van 23 jaar aan een succesvol bedrijf in sokken is gekomen, vraag je? Heb je even? Dan zal ik je er álles over vertellen.’ grapt ze. Al snel werd duidelijk dat de ontmoeting met Soscha Siebum er één was die ik niet snel weer zal vergeten…

Oneindige warmte en liefde

Het was puur toeval dat de Groningse Soscha, nu een jaar of drie geleden, in een sokkenfabriek in Tsjechië belandde. En daar liep zij ze tegen het lijf: authentieke geitenwollen sokken, net zoals oma ze vroeger breide voor haar zus Davide en haarzelf. Ontelbare ochtenden brachten zij samen door, met de warmte en liefde om hun voeten die oma hen geschonken had. De sokken bleven een rode (wollen) draad in hun leven.

Beste maatjes

Davide was slechts 24 jaar toen zij kwam te overlijden. Daarmee verloor Soscha niet alleen haar zus, maar ook haar allerbeste maatje. ‘Overvallen door emotie daar in die Tsjechische fabriek, kwam al snel het idee dat ik hier wat mee moest gaan doen’ vertelt ze. ‘Om iets van de warmte en liefde door te geven, middels een echt ‘feel-good product’. Voor duizenden mensen zijn Soxs oprecht nu ‘hun beste maatjes’ geworden. Je zult vast snappen hoe fijn het gevoel is dat dit mij geeft. Ik heb een verdrietig hoofdstuk uit mijn leven zo toch nog een mooie betekenis kunnen geven.’ 

Marketing in theorie en praktijk

Naast ondernemen studeert Soscha momenteel ook nog. Commerciële Economie, in Groningen. ‘Hoe cool is het dat ik via Soxs mijn opgedane kennis nu ook direct in de praktijk kan toepassen?’ vertelt ze verheugd. Vragend naar het succes achter het merk, begint ze al vrij snel over de effectieve inzet van (online) marketing. Vanaf de eerste dag hebben we echt ons best gedaan om de filosofie achter het product naar buiten te brengen en van hieruit Soxs neer te zetten als een mode-musthave waar je niet omheen kunt. 

Soxs is ‘social’

De belangrijkste instrumenten die hebben geleid tot de snelle groei van het merk, zijn de sociale mediakanalen Facebook en Instagram. Op Facebook zijn diverse campagnes uitgerold, die enorme sales hebben opgeleverd. Via Instagram heeft Influencer Marketing ervoor gezorgd dat miljoenen Nederlanders de sokken voorbij hebben zien komen, gedragen door iemand die zij dagelijks online volgen. ‘Daar zijn wij natuurlijk ontzettend blij mee, maar ik wil er nog wel wat aan toevoegen...’, zegt Soscha. ‘Ook de kracht van de traditionele media moet nog steeds niet worden onderschat. Steeds meer ondernemers laten dit links liggen tegenwoordig, maar met Soxs hebben wij fantastische resultaten geboekt door te adverteren in verschillende magazines.’

Positief en vernieuwend

Wat opvalt, is dat alles aan Soxs klopt bij de positieve boodschap achter het merk. Dan hebben we het over de manier van produceren, het product zelf, maar ook zeker de klantbeleving en -service. Alles ademt positiviteit. Soscha begint te glunderen zodra ik hierover begin. ‘Wat mooi dat dit wordt opgemerkt! Daar zijn we ook best een beetje trots op.’ antwoordt zij. ‘Soxs worden op een duurzame wijze geproduceerd, van de wol van Nieuw-Zeelandse schapen. We vinden verantwoord ondernemen erg belangrijk. Via ons productieproces proberen we dan ook zoveel mogelijk werk dichtbij huis te creëren. De Soxs worden in Europa vervaardigd en de verpakking in Nederland geproduceerd. De Soxs worden gelabeld en ingepakt door herintreders en mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daarnaast proberen we op gebied van service echt met onze klanten mee te denken. Zo is een persoonlijk handgeschreven kaartje een vast onderdeel van het pakketje, wanneer het om een cadeautje gaat. Ook bieden wij voor stellen duo-packs aan, die niet alleen gericht zijn op man-vrouw, maar ook man-man en vrouw-vrouw. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen, die ik hier nu niet allemaal ga prijsgeven natuurlijk. Maar dat snap je vast wel, haha! Klanten beoordelen onze webshop en de daaraan gerelateerde service gemiddeld met een 9,6 (!) en dat geeft enorm veel energie om nog heel lang zo door te gaan. ‘   

Toekomstbeeld 

En tot slot ook voor Soscha die prangende vraag, waar het merk Soxs over een aantal jaar staat. ‘Oei, die vraag krijg ik altijd een beetje de kriebels van... Van Soxs niet overigens! Is één van de vele voordelen. Maar dat wist jij vast al, haha.’ Ik lach vanzelfsprekend met haar mee. Ze gaat verder: ‘Maar oké, weer even serieus. Ik ben gewoon heel blij met hoe het nu gaat. Op dit moment liggen onze Soxs in ruim 80 winkels door heel Nederland. Maar ook in België, Noorwegen en Zweden winnen ze razendsnel aan populariteit. Zo’n snelle groei als wij hebben doorgemaakt, had ik niet durven dromen om eerlijk te zijn. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet mag blijven dromen. Hoe ontzettend gaaf zou het eerbetoon aan mijn zus immers zijn, wanneer Soxs de komende jaren de hele wereld over gaat?’ Na mijn ontmoeting kan ik maar één conclusie trekken: het is haar als geen ander gegund. Go, Soscha! 
 

Huib Berends
Saam’ Marketing 

Fotografie Ernst Jan van Dam

 

 

Uit de editie van

oktober 2017

Herfst