Jurkje als metafoor voor empowerment

    Jurkje als metafoor voor empowermentJurkje als metafoor voor empowermentJurkje als metafoor voor empowerment

ONLINE LABEL INMIDDELS OOK VOLOP OFFLINE ACTIEF

LaDress, een Nederlands modemerk met een eigenzinnige filosofie, is opgericht in 2006. In dat jaar startte juriste Simone van Trojen, die tot dan toe niets met mode van doen had gehad, haar aanvankelijk nog exclusief online opererende bedrijf. Vanuit huis. Haar aanbod bestond uit één enkel jurkje -voor-iedere-gelegenheid dat je in vier kleuren kon bestellen. Nu, ruim tien jaar later, telt LaDress ruim 80 medewerkers. Het label, dat jaar in jaar uit gemiddeld met 65% groeit en inmiddels ook offline opereert, bedient ruim 80.000 klanten, voor het merendeel op de Europese markt. Zo’n 85% van de klanten is Nederlands. De rest komt uit Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en de Verenigde Staten. De huidige collectie bestaat uit ruim 400 jurkjes in tal van kleuren, aangevuld met bijpassende items als blouses, rokken, broeken, leggings en jassen.

HET PERFECTE JURKJE

Wat begon als een persoonlijke behoefte van Simone van Trojen, haar zoektocht naar het perfecte jurkje, ontwikkelde zich tot de eigenzinnige filosofie die de kracht van LaDress is ge- bleken. Core business van dit label zijn tijdloze en kwalitatief hoogstaande jurkjes voor elke gelegenheid. Omdat je als vrouw vandaag de dag zoveel rollen tegelijk vervult, van zaken- vrouw, hoogleraar of ondernemer tot moeder, partner en vriendin. En omdat je dagelijks niet al te veel tijd wil verliezen aan de vraag wat je nu weer eens aan zal trekken. Niet voor niets ziet oprichter en CEO Simone van Trojen ‘haar’ jurkje als metafoor voor empowerment. Zij en haar medewerkers hebben de ambitie om vrouwen zelfvertrouwen te geven; als je je zeker voelt over je presentatie, is het makkelijker om je weg te vinden en je dromen waar te maken. 

 

EEN BETROUWBARE,

EIGENZINNIGE AANPAK

Ook ten aanzien van de bedrijfsvoering hanteert LaDress een geheel eigen aanpak. Anders dan andere fashionmerken doet het label niet aan uitverkoop. Wel is er af en toe een sample sale, voor jurkjes en andere items die het assortiment uitgaan. Trends of seizoe- nen zijn slechts in beperkte mate richtingge- vend. Natuurlijk, zo nu en dan verschijnen er aanvullingen op het aanbod om aan de vraag naar flatteuze voor- en najaarskleuren of -stoffen te kunnen voldoen. Maar het blijft een feit dat het grootste deel van de collectie tijdloos is en 365 dagen per jaar gedragen kan worden. Tegelijkertijd brengt het label in hoog tempo nieuwe jurkjes uit: met een fre- quentie van wel twee keer per week en in de maten XXS tot en met XXL. Deze hoge pro- ductiviteit gaat hand in hand met betrouw- baarheid en vakmanschap. Het bedrijf ziet er nauwlettend op toe dat al haar ontwerpen ambachtelijk worden uitgevoerd. Om van de- gelijk werk verzekerd te zijn onderhoudt het vaste relaties met een select aantal ateliers, voornamelijk in Roemenië, Italië en Bulgarije. De premium stoffen, variërend van zijde en wol tot het comfortabele jersey lycra en visco- se, zijn hoofdzakelijk uit Italië afkomstig. Aan het oorspronkelijke model waarmee alles in 2006 begon, het tijdloze, elegante jurkje, zijn inmiddels drie extra lijnen toegevoegd. Nieuwkomers zijn LaDress Couture – in sa- menwerking met couturier Frans Hoogen- doorn; LaDress Girls – gericht op jonge meis- jes en feestelijke gelegenheden; en LaDress Balance – voor home-, yoga- en sportgerela- teerde kleding. Maar toch: 70% van de omzet betreft nog steeds die absolute favoriet, het LaDress jurkje, waarvan er vorig jaar maar liefst 100.000 zijn verkocht.

VERKOOP: ONLINE EN OFFLINE

LaDress is online bereikbaar, 24/7, via ladress.com. Nog altijd komt meer dan 50% van de omzet via dit kanaal tot stand. Hoewel online-bestellers het meestal een prettig idee vinden dat ze vrijblijvend kunnen retourne- ren, maken ze in feite maar weinig gebruik van dit recht. Retouren zijn vooral afkomstig van nieuwe klanten die hun maat nog niet weten, of van geroutineerde online kopers die graag uit meerdere items kiezen. Daarbij is de customer service telefonisch, per mail, via social media en nu ook via Whatsapp 6 dagen per week bereikbaar, op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 20.00 uur en op 

zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. Inmid- dels is het bedrijf echter ook in toenemen- de mate offline actief. Een belangrijke stap was de opening van de eerste Brand Bou- tique in de Negen Straatjes in Amsterdam, in mei 2016. Boutiques aan het Haagse Noordeinde en in de Wolfstraat in Maas- tricht volgden kort hierop. En sinds 13 juli is LaDress nu ook in het buitenland vertegen- woordigd met een Brand Boutique aan de Schuttershofstraat in Antwerpen. Toch is dit nog lang niet alles. Onlangs is er ook een Boutique in Rotterdam geopend. Volgens de planning komen er binnen drie jaar nog meer winkels in Belgische, Duitse en ande- re Europese hoofd(steden) bij. De eigen- heid en dynamiek van LaDress – zo leerde de ervaring – komen offline het beste tot hun recht in Brand Boutiques waar klanten op dezelfde collectie, service en experien- ce kunnen rekenen en die allemaal vanuit één centraal magazijn worden bevoorraad. Naast dit alles is er ook nog een pop-up store. Onder de naam LaDress Boutique reist dit concept het hele land door. Het voordeel is duidelijk. Door tijdelijk actief te zijn in plaatsen waar de opening van een winkel niet voor de hand ligt, weet het label lokale zichtbaarheid te creëren en vooral ook nieuwe fans aan zich te binden.

KLANTEN ALS

MERKAMBASSADEUR

Als je CEO Simone van Trojen naar haar belangrijkste marketingkanaal vraagt, krijg je een simpel antwoord: “Dat is absoluut mond-tot-mondreclame,” zegt zij met ge- paste trots. “Onze bestaande klanten zijn by far onze grootste en beste merkambas- sadeurs. Om hen aan ons te binden, ver- wennen we ze ook altijd met een cadeautje als ze voor meer dan Ä 250,- aan LaDress- items kopen. Voor vaste klanten hebben

we daarnaast nog een Gold and Diamond membership, elk met bepaalde privileges. Een klassiek spaarboekje met gouden stic- kers die je zelf moet inplakken is daar on- derdeel van. Voor een persoonlijk gevoel in een digitaal tijdperk.” Overigens, online is Facebook, meer nog dan Twitter of Insta- gram, een marketingkanaal dat het label heel goede diensten bewijst. LaDress heeft ruim 294.000 volgers waarmee zij waar- devolle contacten onderhoudt. Informatie over alles wat haar rechtstreeks of zijde- lings aangaat geeft zij bovendien via een online blog. Daarnaast organiseert het be- drijf incentives als events en speciale avon- den voor klanten die zij extra aandacht wil geven.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN

Meteen al vanaf het begin manifesteerde LaDress zich als voorstander van maat- schappelijk verantwoord ondernemen. Sinds 2014 is het label lid van de Fairwear Foundation. In 2016 volgde de onderteke- ning van het Convenant duurzame kleding en textiel, een overeenkomst van een brede coalitie van brancheorganisaties, vakbon- den, maatschappelijke organisaties en de Rijksoverheid. Van ondertekenaars wordt onderzoek verwacht naar de productie- keten waarvan zij deel uitmaken. Via het lidmaatschap van de Fairwear Foundation zet LaDress zich in voor (bestrijding c.q. be- vordering van) de eerste zes thema’s van dit convenant: 1) Discriminatie en gender, 2) Kinderarbeid, 3) Gedwongen arbeid, 4) Vrijheid van vakvereniging, 5) Leefbaar loon, 6) Veiligheid en gezondheid op de werkplek. Belangrijk, met betrekking tot de thema’s 7) Grondstoffen en 8) Waterver- vuiling en gebruik van chemicaliën, water en energie, is een verantwoorde keuze van

materialen en procedés. Het getuigt dan ook van maatschappelijke verantwoorde- lijkheid dat LaDress met betrouwbare Eu- ropese leveranciers werkt en dat zij haar belangrijkste stof betrekt bij een (Italiaanse) fabrikant die erin slaagt om mens en natuur met zijn productieproces zo min mogelijk schade toe te brengen. Thema negen gaat over Dierenwelzijn. Ook in dit opzicht volgt LaDress een heldere lijn. Haar collectie be- vat geen bont of angora. LaDress heeft de Bontvrij-verklaring van de Bont voor Dieren ondertekend en figureert op de lijst van diervriendelijke merken van PETA.

SIMONE VAN TROJEN

Simone van Trojen (47), moeder van de tieners Beau en Lise, werkte na het afron- den van haar rechtenstudie een aantal jaar als corporate executive. Haar persoonlijke zoektocht naar dat ene multifunctionele, elegante jurkje dat ’s ochtends zoveel ge- pieker overbodig maakt vormde de start van een loopbaan waarvoor zij helemaal geschapen bleek. In minder dan geen tijd was zij de drijvende kracht achter het suc- ces van een volwaardig modelabel. Inmid- dels heeft zij een internationale reputatie opgebouwd, maar net als toen zij begon past zij nog altijd zelf alle modellen door om er zeker van te zijn dat de pasvorm onberispelijk is. In april van dit jaar werd Simone verkozen tot een van de Inspiring Fifty, de meest inspirerende tech-vrouwen van Nederland. Ook staat zij dit jaar in TheNextWomen 100, de lijst van succesvol- ste vrouwelijke ondernemers. Deze eervolle vermeldingen geven wel aan dat zij, met behulp van het perfecte jurkje, haar ambi- tie, empowerment of women, weet waar te maken. 

Uit de editie van

oktober 2017

Herfst